Opatrzność. Zawierz życie Bogu!
Francis Selman
OPIS
Czy Bóg może zapomnieć o człowieku, ignorując jego problemy i potrzeby? Taka wątpliwość rodzi się w ludzkim umyśle i sercu, ilekroć nasze prośby, ufnie zanoszone do nieba, pozostają, jak nam się wydaje, bez odpowiedzi, jakiej byśmy chętnie oczekiwali. Ale znamy przecież obietnicę Bożą: „Czyż może niewiasta zapomnieć o swym niemowlęciu [...]? A nawet gdyby ona zapomniała, Ja nie zapomnę o tobie” (Iz 49, 14). Jak więc rozumieć sytuacje, w których nasza usilna, niekiedy wręcz desperacka, modlitwa wydaje się daremna?
Odpowiedź na te i podobne pytania znajdziemy w książce Francisa Selmana – angielskiego duszpasterza, wykładowcy filozofii i teologii w Londynie i Birmingham – który w klarownym, przystępnym stylu przybliża nam katolickie prawdy wiary dotyczące opatrzności Bożej. Objaśnia między innymi, jak rozumieć samo pojęcie opatrzności Bożej, jak przejawia się jej działanie w świecie, w jakim stosunku pozostaje ona do wielorakiego zła, z którego powodu cierpimy. Poucza też, o co szczególnie powinniśmy się modlić i przekonuje, że Bóg nigdy o nas nie zapomina – tylko czy my chcemy pamiętać o Nim?
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
CO TO JEST OPATRZNOŚĆ BOŻA?. . . . . . . . 7
Zdanie teologów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Opatrzność a stworzenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
ISTNIENIE I NATURA BOGA . . . . . . . . . . . . 15
Dobroć Boga. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
Przyczyny wtórne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 18
Bóg i wróbel. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Predestynacja. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
TRZY TRUDNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
Opatrzność a zło . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Wytłumaczenie zła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
Opatrzność a przypadek. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Opatrzność a konieczność . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
Wiara w alternatywne siły wyższe. . . . . . . . . . 34
MODLITWA PROŚBY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Modlitwa w Piśmie Świętym. . . . . . . . . . . . . . . . 41
O co powinniśmy się modlić?. . . . . . . . . . . . . . . 43
Kiedy Bóg nie udziela oczekiwanej przez
nas odpowiedzi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
O co szczególnie powinniśmy się modlić. . . . . . . . . . . . . . . 54
CUDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Przeciw cudom. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Za cudami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wprowadzenie
Najczęściej chyba zadawane przez wiernych w parafiach pytanie brzmi: „Dlaczego Bóg nie odpowiada na moje modlitwy?”. Skoro zaś nie odpowiada, to jesteśmy skłonni pytać dalej: „Czy w ogóle warto się modlić? A może to
daremne?”. Pytania takie mogłyby paść także z ust osób, które nie zaliczają się w poczet chrześcijan i nie należą do żadnego Kościoła.
Pokusa zaniechania modlitwy, jako zajęcia bezużytecznego, bierze się między innymi ze zbyt ciasnego pojmowania jej wyłącznie jako prośby, a także z ignorowania faktu, że modlitwa – zwłaszcza w milczeniu, kiedy po prostu trwamy bez słów w Bożej obecności – ma wartość sama w sobie; jednoczy nas bowiem z Bogiem i przynosi nam wewnętrzny pokój, jaki może pochodzić jedynie od Niego. W tej książeczce będę jednak omawiał głównie modlitwę proszalną, czyli dotyczącą jakichś rzeczy.
Ponieważ nie ma sensu modlić się do Boga o cokolwiek, co nie leży w Jego mocy, klucz do odpowiedzi na nasze początkowe pytanie tkwi w zrozumieniu, co to jest opatrzność Boska i w jaki sposób modlitwa mieści się w opatrznościowym planie Bożym. Katechizm Kościoła Katolickiego zwraca nam uwagę na ścisłe powiązanie między opatrznością a modlitwą, nadmieniając, że modlitwa psalmów jest wielką szkołą zaufania do Boga. Dlatego w dalszym ciągu rozważymy opatrzność Bożą w ogólności oraz zbadamy kilka głównych zarzutów przeciwko wierze w opiekę Boską nad całym światem. Następnie pokażemy, że proszenie Boga w modlitwie o różne rzeczy zakłada wiarę w Jego opatrzność i że nawet modlitwa pozostająca bez odpowiedzi przynosi nam wieloraki pożytek. Ponadto rozważymy, o co przede wszystkim powinniśmy prosić Boga. Na koniec zastanowimy się nad cudami, ponieważ modlitwa proszalna zakłada wiarę w Bożą moc czynienia cudów.
Przeczytaj dłuższy fragment „Opatrzność. Zawierz życie Bogu!” »