Książki
14.32
PLN
Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik
Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik
tłum: Anna T. Kowalewska
wydawnictwo: Promic
rok wyd.: 2019
ISBN: 978-83-7502-686-3
oprawa: miękka
format: 110 x 180 mm
liczba stron: 120
Ocena:
(Ilość ocen: 0)
Cena: 14,32 zł
POPRZEDNIA CENA: 17,90 zł

Dane techniczne

wydawnictwo Promic
rok wyd. 2019
ISBN 978-83-7502-686-3
oprawa miękka
format 110 x 180 mm
liczba stron 120

"Styl nauczania Jezusa polega przede wszystkim na zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z góry narzucając reguły, wydając dekrety czy budując gotowe systemy. Jego pytania budzą nas, ukazują nam przestrzeń, zostawiając równocześnie miejsce na nasze oczekiwania. Pytania stawiają nas wobec kwestii sensu."
Czas Wielkiego Postu sprzyja zadawaniu pytań, pytań o wiarę, o życie, o to, w jaki sposób i czy w ogóle kroczymy dzień za dniem za Jezusem. To okres poszukiwań i powrotów. Im świadomiej przeżywamy ten czas, tym powrót pewniejszy i trwalszy. Ta książka to pewnego rodzaju przewodnik prowadzący od Środy Popielcowej do uroczystości Zesłania Ducha Świętego, w którym odpowiedzi i objaśnienia czerpią z teologii, historii i Biblii.

Christian Albini (1973-2017), teolog, wykładowca i koordynator Ośrodka Duchowości w diecezji Crema we Włoszech, pisarz i stały współpracownik miesięcznika "Jesus".

Assunta Steccanella (ur. 1979), doktor teologii, wykładowczyni na Wydziale Teologii w Triveneto, katechetka, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów. 

DRUKUJ OPIS

Wstęp. „Kogo szukacie?”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Środa Popielcowa. . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . 9
Proch i popiół . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .11
Dlaczego Wielki Post trwa czterdzieści dni? .  . . . . . . . . . . . .. . 12
Co oznacza słowo Czterdziestnica? . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 13
Kiedy wprowadzono Wielki Post? . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 14
Szlak zbawienia . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 16
Fiolet liturgicznym kolorem Wielkiego Postu. . . . . . . . . . . . . . . 18
Szczególna wstrzemięźliwość w każdy piątek Wielkiego Postu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dlaczego podczas postu należy powstrzymać się od spożywania pokarmów mięsnych?. . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Gałązki palmowe czy oliwne?. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . 24
Jakie jest pierwotne znaczenie drzewa oliwnego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Dlaczego Boże Narodzenie jest świętem stałym, a Wielkanoc ruchomym?. . . . . . . . . . . . . 28
Czym jest Triduum Paschalne? . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .30
Obrzęd obmycia stóp w Wielki Czwartek . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Czy w obrzędzie obmycia stóp uczestniczy tylko dwunastu mężczyzn? . . . . . . . . . . . 34
Msza Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Czuwanie w Wielki Czwartek. . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .36
Liturgia Wielkiego Piątku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Liturgia Krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Krzyż zasłonięty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Droga Krzyżowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Co oznaczają litery INRI?. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . 43
Ucałowanie krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Krzyż i figura Chrystusa na krzyżu . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . . 46
Co pelikan ma wspólnego z Jezusem?.  . . . . . . . . . . . .. . . . . . 48
Czym jest modlitwa powszechna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Uwagi do wielkopiątkowej modlitwy powszechnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Znak krzyża. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . 53
Gorzkie Żale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Gdzie był Jezus w Wielką Sobotę? . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . . 56
Co znaczy słowo Pascha? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Pascha pierwszych chrześcijan . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . 58
Różnice między Paschą żydowską a chrześcijańską . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Dlaczego Wielkanoc poprzedzona jest Wielkim Tygodniem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Liturgia światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .64
Procesja światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Znaczenie świecy paschalnej w liturgii światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Litery A i Ω. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 68
Exsultet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .69
Sekwencja Wielkanocna Victimae Paschali Laudes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Znaczenie Sekwencji Wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Czytania Wigilii Paschalnej. . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .76
Sakramenty podczas Wigilii Paschalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Szczególny związek Paschy z sakramentem chrztu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Białe szaty ochrzczonych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 80
Wielkanocna spowiedź i Komunia Święta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 83
Babka wielkanocna . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .85
Jajka w tradycji wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Baranek wielkanocny. . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Pascha w modlitwie różańcowej . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 89
Wielkanoc w Kościołach wschodnich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Prawda zmartwychwstania . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . ..92
Rezurekcja i procesja rezurekcyjna. . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 94
Pięćdziesiąt dni Okresu Wielkanocnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Wniebowstąpienie. . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .96
Zesłanie Ducha Świętego zamyka Okres Wielkanocy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Przybądź, Duchu Święty. . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .98
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100

WYBRANE MODLITWY I PIEŚNI
WIELKOPOSTNE I WIELKANOCNE. . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Modlitwa uwielbienia Pana
w każdym kościele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Modlitwa do Chrystusa ukrzyżowanego. . .  . . . . . . . . . . . .102
Krzyż anielski. . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .103
Akt miłości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .103

Gorzkie Żale
Gorzkie Żale to znane jedynie w Polsce nabożeństwo pasyjne, połączone z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem pasyjnym, odprawiane we wszystkie niedziele Wielkiego Postu. To stara tradycja – pochodzi z początku XVIII wieku. Zostało ułożone przez ks. Wawrzyńca Benika w oparciu o strukturę Jutrzni (w formie znanej na przełomie stuleci XVII i XVIII) oraz średniowieczne liturgiczne misteria pasyjne na użytek Bractwa św. Rocha, istniejącego przy warszawskim kościele Świętego Krzyża. Dzięki staraniom ks. Michała Bartłomieja Tarło Gorzkie Żale zostały po raz pierwszy odprawione w 1707 roku, wtedy też tekst nabożeństwa został wydany drukiem pod tytułem Snopek Mirry z Ogrodu Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego […] rospamiętywanie. Mirra to jeden z darów trzech mędrców złożonych Dzieciątku – zapowiadała mękę i śmierć Zbawiciela i dlatego znalazła się w tytule. Nazwa, pod którą nabożeństwo znane jest do dziś pochodzi od pierwszych słów rozpoczynającej je pieśni: „Gorzkie żale przybywajcie, serca nasze przenikajcie…”. Nabożeństwo szybko się rozpowszechniło – najpierw w Warszawie, a następnie w całej Polsce, przekraczając granice zaborów, uzyskało też akceptację Stolicy Apostolskiej. Do dziś zachowało oryginalne, nieco archaiczne brzmienie. Melodie śpiewów wchodzących w skład Gorzkich Żalów nawiązują do jeszcze starszych pieśni. Istnieje też wiele współcześnie wykonywanych wariantów lokalnych.
Nabożeństwo dzieli się na trzy części, odprawiane po kolei w następujące po sobie niedziele Wielkiego Postu. W pierwszą i czwartą niedzielę odprawia się część pierwszą, w drugą i piątą niedzielę – część drugą, a w trzecią niedzielę i Niedzielę Palmową – część trzecią. Gorzkie Żale rozpoczyna wystawienie Najświętszego Sakramentu. Każdą część poprzedza ta sama Pobudka (zwana też Zachętą), po której następuje odczytanie Intencji oraz wprowadzenia do śpiewanych rozważań. Składają się na nie: Hymn, Lament duszy nad cierpiącym Jezusem, Rozmowa duszy z Matka Bolesną oraz pieśń Któryś za nas cierpiał rany. Nabożeństwo kończy kazanie pasyjne i błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem. Jego treść sięga do ewangelicznego opisu męki Jezusa oraz do tekstów Starego Testamentu, zwłaszcza do Pieśni o cierpiącym słudze Jahwe z Księgi Izajasza i Psalmu 22. Kieruje uwagę uczestników na przeżycia biczowanego, dręczonego, upokarzanego, a w końcu krzyżowanego Jezusa oraz Jego Matki – współcierpiącej z Synem pośredniczki. Sugestywnymi obrazami wzbudza współczucie dla Chrystusa, oddającego życie za nas, oraz żal za własne grzechy. Gorzkie Żale już czwarte stulecie poruszają serca licznych wiernych, pomagając im wejść w przeżywanie męki Jezusa.

Przeczytaj dłuższy fragment „Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik” »

Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik - to rewelacyjna książka, która przede wszystkim pozwoli nam bardziej świadomie i ze zrozumieniem przejść przez okres Wielkanocy. To zbiór tematów, które są w prosty i rzeczowy, przy tym krótki sposób objaśnione. Wytłumaczone zwięźle i uderzające w temat. Ja sama często stawiam wiele pytań, takich, które niejednokrotnie pozostają bez odpowiedzi, choć przeważnie staram się drążyć na bieżąco, co jak i dlaczego. Wiara chrześcijanina to nie jest zbiór norm i zamknięty dział. Jesteśmy jak otwarta księga, stale zapisywana, stale poszerzana o kolejne wersy. Wciąż poszukujemy, błądzimy i wracamy na właściwą drogę. Dlatego tak bardzo lubię czytać książki o tematyce religijnej. Czuję, że one mnie ubogacają i że wypełniają puste obszary.
120 stron, przez które się płynie, pochłania, bo kolejne działy są króciutkie, a ich tytuły bardzo wciągające. Ciężko odłożyć przewodnik na półkę, do kolejnego dnia. Wiele odpowiedzi na nurtujące mnie od dawien dawna tematy zostało tu zawartych i ułożonych w logicznym porządku. Bez zawiłości, bez komplikacji, przejrzyście, czytelnie, ciekawie i tak, że mam nadzieję, wiedza i świadomość zostanie na dłużej ze mną i we mnie.
Książeczka ma kieszonkowy, broszurowy format, więc celująco odnajdzie się w każdej torebce czy schowku auta. Każde pić minut wolnego czasu, może być wykorzystane z pożytkiem.
Uśmiecham się do Wydawnictwa o kolejne podobne tytuły, tak celująco objaśniające rozmaite obszary chrześcijańskiej wiary.

[...] 

Magdalena Kus

DODAJ OPINIE

OPINIE KLIENTÓW

Opinie o produkcie (0)

Przypomnimy Ci, kiedy produkt będzie dostępny.

  • Granice
  • Centrum Duchowosci Benedyktynskiej
  • Opoka
  • Wiara
  • Logo Marianum Travel
  • SPM logo
  • BiblioNetka
  • Idziemy
  • Kaplani
  • Vox Fm
  • Radio Niepokalanów
  • Radio polskie
  • Papierowe Mysli
  • Ewangelizuj.pl
  • droga.com.pl
  • logo kulturaonline
  • Sacroexpo
Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik

Christian Albini, Assunta Steccanella

OPIS

"Styl nauczania Jezusa polega przede wszystkim na zadawaniu pytań. On nie naucza apodyktycznie, z góry narzucając reguły, wydając dekrety czy budując gotowe systemy. Jego pytania budzą nas, ukazują nam przestrzeń, zostawiając równocześnie miejsce na nasze oczekiwania. Pytania stawiają nas wobec kwestii sensu."
Czas Wielkiego Postu sprzyja zadawaniu pytań, pytań o wiarę, o życie, o to, w jaki sposób i czy w ogóle kroczymy dzień za dniem za Jezusem. To okres poszukiwań i powrotów. Im świadomiej przeżywamy ten czas, tym powrót pewniejszy i trwalszy. Ta książka to pewnego rodzaju przewodnik prowadzący od Środy Popielcowej do uroczystości Zesłania Ducha Świętego, w którym odpowiedzi i objaśnienia czerpią z teologii, historii i Biblii.

Christian Albini (1973-2017), teolog, wykładowca i koordynator Ośrodka Duchowości w diecezji Crema we Włoszech, pisarz i stały współpracownik miesięcznika "Jesus".

Assunta Steccanella (ur. 1979), doktor teologii, wykładowczyni na Wydziale Teologii w Triveneto, katechetka, autorka kilku książek i kilkudziesięciu artykułów. 



SPIS TREŚCI

Wstęp. „Kogo szukacie?”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Środa Popielcowa. . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . 9
Proch i popiół . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .11
Dlaczego Wielki Post trwa czterdzieści dni? .  . . . . . . . . . . . .. . 12
Co oznacza słowo Czterdziestnica? . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 13
Kiedy wprowadzono Wielki Post? . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 14
Szlak zbawienia . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 16
Fiolet liturgicznym kolorem Wielkiego Postu. . . . . . . . . . . . . . . 18
Szczególna wstrzemięźliwość w każdy piątek Wielkiego Postu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
Dlaczego podczas postu należy powstrzymać się od spożywania pokarmów mięsnych?. . . . . . . . . . . . . . . . . 22
Gałązki palmowe czy oliwne?. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . 24
Jakie jest pierwotne znaczenie drzewa oliwnego? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 26
Dlaczego Boże Narodzenie jest świętem stałym, a Wielkanoc ruchomym?. . . . . . . . . . . . . 28
Czym jest Triduum Paschalne? . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .30
Obrzęd obmycia stóp w Wielki Czwartek . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .32
Czy w obrzędzie obmycia stóp uczestniczy tylko dwunastu mężczyzn? . . . . . . . . . . . 34
Msza Wieczerzy Pańskiej w Wielki Czwartek. . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .35
Czuwanie w Wielki Czwartek. . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .36
Liturgia Wielkiego Piątku. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Liturgia Krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Krzyż zasłonięty . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Droga Krzyżowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
Co oznaczają litery INRI?. . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . 43
Ucałowanie krzyża . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
Krzyż i figura Chrystusa na krzyżu . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . . 46
Co pelikan ma wspólnego z Jezusem?.  . . . . . . . . . . . .. . . . . . 48
Czym jest modlitwa powszechna? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
Uwagi do wielkopiątkowej modlitwy powszechnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Znak krzyża. . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . 53
Gorzkie Żale . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
Gdzie był Jezus w Wielką Sobotę? . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . . 56
Co znaczy słowo Pascha? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Pascha pierwszych chrześcijan . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. . . . 58
Różnice między Paschą żydowską a chrześcijańską . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60
Dlaczego Wielkanoc poprzedzona jest Wielkim Tygodniem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
Liturgia światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .64
Procesja światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
Znaczenie świecy paschalnej w liturgii światła. . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
Litery A i Ω. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 68
Exsultet. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .69
Sekwencja Wielkanocna Victimae Paschali Laudes . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
Znaczenie Sekwencji Wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Czytania Wigilii Paschalnej. . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .76
Sakramenty podczas Wigilii Paschalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Szczególny związek Paschy z sakramentem chrztu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
Białe szaty ochrzczonych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . 80
Wielkanocna spowiedź i Komunia Święta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
Święcenie pokarmów w Wielką Sobotę . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .. 83
Babka wielkanocna . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .85
Jajka w tradycji wielkanocnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87
Baranek wielkanocny. . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .88
Pascha w modlitwie różańcowej . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 89
Wielkanoc w Kościołach wschodnich. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91
Prawda zmartwychwstania . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . ..92
Rezurekcja i procesja rezurekcyjna. . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 94
Pięćdziesiąt dni Okresu Wielkanocnego. . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
Wniebowstąpienie. . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .96
Zesłanie Ducha Świętego zamyka Okres Wielkanocy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
Przybądź, Duchu Święty. . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .98
Uroczystość Zesłania Ducha Świętego . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .100

WYBRANE MODLITWY I PIEŚNI
WIELKOPOSTNE I WIELKANOCNE. . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Modlitwa uwielbienia Pana
w każdym kościele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
Modlitwa do Chrystusa ukrzyżowanego. . .  . . . . . . . . . . . .102
Krzyż anielski. . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .103
Akt miłości. . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . .103

FRAGMENT KSIĄŻKI

Gorzkie Żale
Gorzkie Żale to znane jedynie w Polsce nabożeństwo pasyjne, połączone z wystawieniem Najświętszego Sakramentu i kazaniem pasyjnym, odprawiane we wszystkie niedziele Wielkiego Postu. To stara tradycja – pochodzi z początku XVIII wieku. Zostało ułożone przez ks. Wawrzyńca Benika w oparciu o strukturę Jutrzni (w formie znanej na przełomie stuleci XVII i XVIII) oraz średniowieczne liturgiczne misteria pasyjne na użytek Bractwa św. Rocha, istniejącego przy warszawskim kościele Świętego Krzyża. Dzięki staraniom ks. Michała Bartłomieja Tarło Gorzkie Żale zostały po raz pierwszy odprawione w 1707 roku, wtedy też tekst nabożeństwa został wydany drukiem pod tytułem Snopek Mirry z Ogrodu Gethsemańskiego albo żałosne Gorzkie Męki Syna Bożego […] rospamiętywanie. Mirra to jeden z darów trzech mędrców złożonych Dzieciątku – zapowiadała mękę i śmierć Zbawiciela i dlatego znalazła się w tytule. Nazwa, pod którą nabożeństwo znane jest do dziś pochodzi od pierwszych słów rozpoczynającej je pieśni: „Gorzkie żale przybywajcie, serca nasze przenikajcie…”. Nabożeństwo szybko się rozpowszechniło – najpierw w Warszawie, a następnie w całej Polsce, przekraczając granice zaborów, uzyskało też akceptację Stolicy Apostolskiej. Do dziś zachowało oryginalne, nieco archaiczne brzmienie. Melodie śpiewów wchodzących w skład Gorzkich Żalów nawiązują do jeszcze starszych pieśni. Istnieje też wiele współcześnie wykonywanych wariantów lokalnych.
Nabożeństwo dzieli się na trzy części, odprawiane po kolei w następujące po sobie niedziele Wielkiego Postu. W pierwszą i czwartą niedzielę odprawia się część pierwszą, w drugą i piątą niedzielę – część drugą, a w trzecią niedzielę i Niedzielę Palmową – część trzecią. Gorzkie Żale rozpoczyna wystawienie Najświętszego Sakramentu. Każdą część poprzedza ta sama Pobudka (zwana też Zachętą), po której następuje odczytanie Intencji oraz wprowadzenia do śpiewanych rozważań. Składają się na nie: Hymn, Lament duszy nad cierpiącym Jezusem, Rozmowa duszy z Matka Bolesną oraz pieśń Któryś za nas cierpiał rany. Nabożeństwo kończy kazanie pasyjne i błogosławieństwo Najświętszym Sakramentem. Jego treść sięga do ewangelicznego opisu męki Jezusa oraz do tekstów Starego Testamentu, zwłaszcza do Pieśni o cierpiącym słudze Jahwe z Księgi Izajasza i Psalmu 22. Kieruje uwagę uczestników na przeżycia biczowanego, dręczonego, upokarzanego, a w końcu krzyżowanego Jezusa oraz Jego Matki – współcierpiącej z Synem pośredniczki. Sugestywnymi obrazami wzbudza współczucie dla Chrystusa, oddającego życie za nas, oraz żal za własne grzechy. Gorzkie Żale już czwarte stulecie poruszają serca licznych wiernych, pomagając im wejść w przeżywanie męki Jezusa.

Przeczytaj dłuższy fragment „Wielki Post i Wielkanoc. Przewodnik” »

Sklep internetowy Shoper.pl